Neegril
pole ea niimoodi... plindrisse jääda.
Harper
Lee on Ameerika kirjanik, kelle esimene ja viimane romaan tõi talle
1961.aastal Pulitzeri preemia. „Tappa laulurästast” on üks
nendest raamatutest, mida peab lugema, isegi kui pole aega või ei
meeldi lugeda või on rassismi teema sind juba ammu ära tüüdanud,
ehk siis klassika. Kirjanik on küll kvantiteedi mõttes jätnud
kirjanduslukku vähe, kuid arvan, et näiteks USAs on „Tappa
laulurästast” romaan, mille põhjal on koolides kirjutatud kõige
rohkem kirjandeid ja esseesid. Sest teema on aegumatu. Ja aegumatud
teemad teevad kõige kvaliteetsemad raamatud.
Romaani
tegevus toimub Lõuna-Ameerika osariigi Alabama väikses fiktiivses
kolkalinnas Maycombis kolme Suure Depressiooni aasta jooksul.
Jutustaja on väike tüdruk, keda kutsutakse Nirksilmaks, ja ta
jutustab traagilistest sündmustest, mis puudutavad nii teda, vanemat
venda Jemi ja loo moraalselt kangelast lesestunud advokaat Atticust,
kes on nende isa. Ja tegelikult kõiki. Nirksilma kuue elu-aasta
tõttu ei saa ta kõigest veel päris täpselt aru ja seetõttu pole
jutustamisstiilis mingit vassimist ega silmakirjalikkust, ta vaatleb
maailma halastamatu aususega, olles veel rikkumata hing, mis mõjub
nii-nii siiralt ja on kõnekam, kui ükskõik milline viis, kuidas
seda lugu jutustada oleks saanud. Romaani põhiküsimus on, kas valge
inimrämps on parem korralikust mustanahalisest. Atticus kaitseb
kohtus mustanahalist Tom Robinsoni, keda prügimäe taga elav
looderdav joodik Bob Ewell süüdistab oma tütre peksmises ja
vägistamises. Atticus esitab nii veenvad tõendid, et pole
kahtlustki, et Tom on süütu, kuid vandekohus mõistab ta
sellegipoolest süüdi, sest Lõuna osariikides tollel ajal ei
juhtunud kunagi, et valge mehe sõna musta omale alla jääks. Selle
kohtuasja taustal ilmneb Maycombi -tegelikult üldse Lõuna
osariikide- silmakirjalikkus, ebaõiglus, vägivaldsus, mõttetu usk
klassisüsteemi ja arusaama, et kõik inimesed on võrdsed, täielikku
puudumist. Kogu perekonda kiusatakse, kuna Atticus on nn
mustade-mestimees. Nirksilm ja Jem on lapsed, kelle kasvatuse
vundamendiks on õiglus. Seetõttu jääb neile arusaamatuks, miks
Tom siiski vangilaagrisse hukkamist ootama saadetakse. See sööb
neil hinge seest, nad ei suuda seda oma puhtuses mõista, mis on ka
õige – seda ei tohi ega saagi mõista. Sügavuti. Jem üritab
inimhingest aru saada ja rassistlik kohtuotsus paneb teda aina enam
selle headuses kahtlema. Nirksilm küsib õigeid küsimusi
arusaamatute asjade kohta, mida koheselt peetakse kohatuteks ja
kästakse tal rohkem noor daam olla (mis tähendab koketeerimist ja
emotsioonide ja mõtete alalhoidmist olulistel teemadel nagu
rassism).
Teine
oluline teema on klassisüsteem. Selle ehedaks kehastuseks võib
pidada Atticuse õde Alexandrat. Tema arvates polnud suurtel vanadel
ja rikastel suguvõsadel asja suhelda vaeste inimestega, sest see on
hierarhia tõttu kohatu. Kui Nirksilm soovib külla kutsuda oma
äärmiselt vaesest perekonnast pärit klassivenda Walterit, keelab
tädi selle katekooriliselt ära. Nirksilmale kui avatud rikkumata
hingele jäid mõistatuseks need aegunud ja samas muutumatud
arusaamad. Nirksilm suhtus ka oma perekonna mustanahalisse teenijasse
kui perekonnaliikmesse ja kui temani jõudis arusaam, et Calpurinal
on ka v ä l j a s p o o l Finchide kodu oma perekond, sõbrad ja
tegemised, avaldas ta kohe soovi teda külastada, mille peale tädi
Aexandra reageeris äärmiselt otsustavalt: „Sa ei tohi!”. See
näis tädi Alexandrale absoluutselt võimatu, keelatud ja
ebamoraalne. Jällegi oli Nirksilma vaikselt kujunev maailmapilt
mingisuguse täiesti arusaamatu põntsu saandud. Ka mulle on
klassisüsteem arusaamatu. Inimesi tuleks pidada kõrgemaks ja
madalamaks nende tegude, mõtete, iseloomu ja muu sellise alusel,
mitte kui palju neil raha on või kui kuulus kindral nende vaarisa
oli või kui vana on nende suguvõsa. Ka tänapäeval ei ole
klassisüsteem inimkonnast välja juurdunud ja see on häbiasi.
Inimese sotsiaalne staatus ei muuda teda ei paremaks ega halvemaks,
ilmselt nõustuvad selle väitega enamik inimesi, aga samas kui
jälgida nende suureliste sõnadega nõustuvate inimeste tegusid,
siis.. mida me näeme?
Kolmas
küsimus, mis teoses „Tappa laulurästast” üsnagi teravalt
tähelepanu all oli, on soorollid. Nirksilm mängis oma venna ja oma
kihlatu Dilliga ja kandis pükse ja võis päris kõvasti kellelegi
peksa anda, kui tundis, et selleks on vajadust. Mida suuremaks ta
kasvas, seda enam hakkasid kolkalinna prouad talle ette heitma, et
tal oleks aeg olla rohkem daam ja lõpetada poistemängud ja kanda
kleite. See ajas teda vihale. Tema silmis oli näiteks naeruväärne,
et peened prouad panid kallid kübarad pähe lihtsalt selleks, et üle
tänava naabriproua juurde kõndida. See on vale, et tol ajal oli
naistel tunne, et neil pole õigust midagi arvata ega öelda tõsistel
teemadel, nimetades neid nn ‚meeste-teemadeks’. Neile näis, et
nemad peavad korraldama tee- ja koogiõhtuid ja püsima small-talki
raamides. See oli lihtsalt üks järjekordselt liiga sügavale
juurdunud mõte, et naised on rumalamad. Ühel väga kindlal hetkel
sai Nirksilm aru, et tal ei jäägi muud üle, kui see madalam
sooroll omaks võtta. Nad said ühel tobedal tee- ja
koogikoosviibimisel halvad uudised, nuteti, pühiti pisarad, hingati
sügavalt sisse ja mindi pea püsti tagasi daamide juurde ja tunti
muret, kui kellegi kohvitass oli tühi ja pakuti põldmarjakooki.
Sellele stseenile järgnes jutustaja mõttekäik: „Ma võtsin
ettevaatlikult kandiku ja jõudsin õnnelikult missis Merriweatheri
juurde. Kombekalt, nagu ma vähegi oskasin, küsisin ma temalt, kas
ta ei sooviks küpsiseid. Lõppude lõpuks, kui tädi suutis sellisel
silmapilgul käituda daamina, siis pidin ka mina suutma.”
Teos
pani mind mõtlema sõnale ’inimlikkus’. Tagakiusamistest,
genotsiididest ja orjandusest läbipõimitud ajalugu on sünnitanud
inimesi, kel on kõrgenenud õiglustunne, aga neid on olnud vähem
kui tagakiusajaid, orjapidajaid ja mõrvareid. Järelikult on need
kolm inimesele rohkem omased kui õiglustunne. Kas on olla inimlik
tappes ja sõdides ja orjastades? Sellisel juhul on mul häbi olla
inimene. Kuid äkki kirjeldab sõna ’inimlikkus’ neid väheseid,
kes headuse, võrdsuse eest võitlevad, nagu Atticus? Äkki ei olnud
Maycombi elanikud üldsegi inimlikud on vigade ja eksimistega?
Nirksilm ütles oma vennale nii: „E-e, Jem, minu meelest on kõik
inimesed ühte sorti. Inimeste sorti” ja Jem vastas: „Kui on
olemas ainult ühte sorti inimesi, miks nad siis üksteisega läbi ei
saa?”. Jah, miks? Sest me leiame kõigele halvale, mis me teeme,
õigustuse sõnast ‚inimlikkus’, sest me usume, et seesama
inimlikkus annab meile õiguse „vigu teha ja eksida”. Inimlikkus
on tegelikult see, mille poole inimkond vaikselt läbi ajaloo pürgib,
andes naistele valimisõiguse, kaotades klassisüsteemi, rassismi,
tagakiusamised ja nii edasi, nimekiri on lõputu ja muutused on
geograafiliselt kakofoonilised. Kõik inimesed ei ole veel kaugeltki
inimlikud. Ja ei tea, kas saavadki. Kuid pürgimine on olulisim.
Kokkuvõtvalt,
teos oli omal ajal skandaalne, sest juhtis tähelepanu Ameerikas ja
ka mujal valitsevatele absurdsetele kirjutatud ja kirjutamata
reeglitele. See on raamat, mis materdab inimlikult (sõna selles
tähenduses, milleni mina jõudsin), kirglikult ja kaastundlikult
maha julma rassismi, tobeda klassisüsteemi ja on ehk ka pisut
feministlik. Need 400 tõeliselt hästi kirjutatud lehekülge on
mõneti isegi ehk õpetus inimväärikusest, austusest teiste
omasuguste vastu ja sellest, kuidas silmakirjalikud, rumalad ja
kurjad väärarusaamad ei tohiks valitseda maailma – kui need asjad
jõuaks kõikidesse inimestesse nii põhjalikult, et muutuksid
inimkonna universaalseks tõeks.. noh, siis oleks ehk päris hea.
Kõik inimesed, olgu nad vaesed, poliitikud, homoseksuaalid,
katoliiklased, juudid, mustanahalised, kes iganes, on laulurästad.
Teose üks kuulsamaid tsitaate on Atticuselt: „..Pidage meeles,
tappa laulurästast on patt!”.
www.vanaraamat.ee Eva Elise Oll
No comments:
Post a Comment