Arvustus Marcel Pagnoli romaanile „Minu ema loss”
Marcel Pagnol (28. veebruar 1895-18. aprill 1974) oli prantsuse romaani-
ja näitekirjanik ja vägagi edukas filmitegija. Esimene loominguline
periood hõlmab näidendeid (mida on etendatud ka Eesti lavadel), teine
filme (mille eest valiti ta ka Prantsuse Akadeemia liikmeks) ja kolmas
mälestustel põhinevaid romaane.
Minu arvustatav romaan on järg tema teosele „Minu isa kuulsusrikkad
päevad”, kuid on täiesti loetav ka eraldiseisvana. „Minu ema lossile”
järgnes „Salatsemiste aeg”, mida kahjuks pole veel eesti keeles ilmunud.
Need kolm moodustavad seeria Pagnoli lapsepõlvest, kus esimeses imetleb
Pagnol puhtsüdamlikult oma isa, teises jällegi ema. Kolmas on teos
Pagnoli noorukieast.
„Minu ema loss” nagu ka „Minu isa kuulsusrikkad päevad” räägib loo noore
Marcel Pagoli lapsepõlvest perekonna suvilas. Võib öelda, et romaan
isast ei varja, et selle kangelane on isa Joseph, kiidusõnu ja imetlust
ei varjata eufemismide taha, see on ülistus, samas kui „Minu ema lossi”
puhul ei ole väga palju otsest juttu emast, kuid mida rohkem lugeda ja
kui samal ajal mõelda raamatu pealkirjale, saab selgeks, kuidas Marceli
ja Pauli habras, pisut haiglane ja tundlik ema on tegelikult loo
olulisim karakter. Salajane jõud, kes paneb kõik toimima. Käsi, mis
paneb marionetid liikuma. Ta on ka ainus, kes tekitab kaheksa-aastases
Marcelis süümepiinu ja kelle vastu kõigil on äärmuslikult õrnad tunded.
Oma haavatavusega ei lase ta end unustada. Samas on temas ka naiselikku
kavalust, mida ta kasutab näiteks pereisa Josephi ülemuse abikaasa
sõbrannaks saamisel, et perekonnal oleks rohkem aega viibida oma
sügavalt armastatud suvilas.
Tuntud frankofiil Lauri Leesi on öelnud, et Marcel Pagnoli kolm romaani
oma lapsepõlvest on prantslastele sama, mis eestlastele väikse Illimari
lood või Oskar Lutsu „Kevade”. Ma võin seda täitsa uskuda. Samas, kui ma
mõtlen sellele, et „Kevade” on ilmselt enamus eestlastel juba üsna
noorena kapsaks loetud ja kui me Arno ja Tootsi lugusid täiskasvanuna
loeme, on see pigem magus meenutus ja nostalgia, mis võib tekitada
üksnes õrna varjundi sellest tundest, mille me saime lapsepõlves
„Kevadet” lugedes. Jah, me kõik armastame Lutsu lugusid, aga minu
tagasihoidlik arvamus on, et olulisim selle armastuse juures on see
natuke kurb tunne, kui kiiresti aeg läheb (palun vabandust säärase
klišee eest), ja nii väikse Illimari lood kui ka „Kevade” on natuke nagu
ajamasin, mis toob taas hinge selle erilise lapsepõlvemuretuse. Mina
lugesin Pagnoli 26-aastasena ja ei kujuta ette, kuidas oleksin sellesse
suhtunud näiteks algkooliõpilasena. Peaksin vist välja uurima, millal on
Pagnol prantsuse kooliõpilaste kohustuslik kirjandus (seda ta kindlasti
on, selles pole kahtlustki), aga ma ei usu, et prantsuse koolijütsid
loevad seda nõnda noorelt kui eestlased „Kevadet”. Jah, lugu on
jutustatud lapse silmade läbi, selles on lapsikuid mänge ja
mõtteid-tundeid, lapsikud prioriteedid ja lapsik muretus, aga see on
kuidagi erinev. Muidugi ei saa mina eestlasena teada, mis tunne oleks
veeta suvi Lõuna-Prantsusmaa idüllilises maakodus, aga lapsikus on
igapool samasugune. Ja nii „Minu isa kuulsusrikkad päevad” kui ka „Minu
ema loss” on kuidagi teistmoodi, täiskasvanud Pagnol on alati kohal.
Toredate küttimislugude ja vempude vahel on siiski analüüsiv ja
skeptiline nostalgitsev kirjanik.
Lugedes „Minu ema lossi” tuli mul meelde kohe minu isiklik tänu nii
elule endale kui ka kirjandusele kujunenud kujutlus ajast ja inimese
kujunemisest selles. Esiteks on lapsepõlv, mil me avastame kõike seda,
mida täiskasvanud ehk edasijõudnud (kui nii võib öelda) juba teavad –
sõnavara, mis emotsioonid järgnevad teatud tegudele, mis on sõprus ja
seiklus ja nii edasi. Siis tuleb noorukiiga, mil tekivad küsimused,
millele on ä ä r e t u l t keeruline vastuseid saada, sest inimene pole
veel piisavalt küps, et suudaks näha näiteks mõlemat äärmust ja on ka
liiga enesekeskne. Tänu nendele eksistentsiaalsetele küsimustele
hakkasin mina meeletult lugema nii ilukirjandust kui filosoofiat, et
leida vastuseid, mida on nii väga vaja, sest nii kuradi valus on olla
teadmatuses ja mõttetuses ja üksinduses. Sellele meeleheitlikule ja
valulikule ajale järgneb tavaliselt totaalne krahh, inimene on küsides
vanemaks saanud ja mõistnud, et kõigile küsimustele ei olegi võimalik
vastuseid saada ja see on kulminatsioon, millele järgneb tavaliselt
mingisugune arusaamine, valgustus või siis lihtsalt leppimine,
aksepteerimine. Mina olen endiselt selles valu perioodis, sest ma ei
suuda läbi närida nendest mõttekäikudest kirjanduses, mis krahhile
järgnevad. Mitte ükski kirjanik ei ole suutnud nii must-valgelt kirja
panna, mis see siis täpselt on, mis tekitab rahu. Aga ma olen ka veel
noor ja on veel vaja palju elada ja lugeda ja mõelda ja tunda, ehk
saabub mullegi nn valgustuse moment, mil sõlmin eksistentsiga rahu. Saan
aru, et see on liiga pikk mõttekäik minust endast arvustuse jaoks, aga
kuhu ma sellega jõuda tahtsin on see, et Pagnoli „Minu ema loss” on, nii
mulle vähemalt tundub, kirjutatud ajal, mil ta oli vahetult eluga rahu
sõlminud. Oma lapsepõlvemälestused kirjutas ta pärast oma kahe-aastase
tütre surma. Arvan, et see võis olla päästik, mis viis teda eespool
kirjeldatud krahhini, kust ta siis kuidagi (mulle veel arusaamatul moel)
välja tuli ja leidis lootust ja sai ehk aru, et ainus, mis meil on, on
minevik ja see tekitas temas ehk hirmu, ei, päris tõsise arusaama, et
aeg möödub (jällegi banaalne väljend, aga mõte väljendi taga on nii
suur, et.. kõigil hakkab hirm), ja tema loomingulisus hakkas sees
märatsema ja tütar oli surnud ja aeg möödub (!) ja seetõttu sai aru, et
on tarvis panna Lõuna-Prantsusmaal idüllilises suvilas veedetud aja lugu
paberile, et jääks lavendlilõhn ja metsiku tüümiani pehmus pea all
männi all pikutades ja küttimine ja et jääks tema vend Paul ja sõber
Lili ja et ema ei sureks ja keegi ei sureks ja kõik jääks.
Romaani üsna viimasel lehel kirjutab Pagnol nii: „Selline on kord juba
inimese elu. Mõned rõõmud, mida ununematud kurvastused on väga varmad
kustutama. Lastele pole vaja seda öelda”. Kas see pole mitte tõestus
minu ehk liiga emotsionaalsele mõttekäigule, et Pagnol oli teose
kirjutamise ajal asja väljunud sellest nn krahhist, milleni viisid teda
need ununematud kurvastused, mis kippusid põhjas olles teda panema
unustama kõike head, mis on olnud ja see omakorda viis ta ehk isegi
kinnisideeni, et kõik hea tuleb ruttu talletada, enne kui see täiesti
kaob. „Mõned rõõmud, mida ununematud kurvastused on väga varmad
kustutama”. Õigekeelsussõnaraamat annab sõnale ‚varmas’ vasted ‚kiire,
nobe, kärmas’. Jah, Pagnol pidi kõik kiiresti talletama, et see elu ja
valu ja meeleheite kiire ja nobe ja kärmas võime annulleerida hea võitu
ei saaks.
See on teos inimese sellest eluetapist, mil tundub veel võimalik elada
koopas, magada heinast asemel, süüa marju ja seeni ja küttida ja iga puu
tundub erakordne ja torm on ilus ja hirmus samaaegselt ja kõik on uus
ja lootusrikas.
„Siis ma taipasin esmakordselt, et täiskasvanud ei tee kunagi seda, mis neile meeldib, ja et nad on napakad.”
www.vanaraamat.ee Eva Elise Oll
No comments:
Post a Comment