Arvustus Marcel Pagnoli romaanile „Minu ema loss”
Marcel Pagnol (28. veebruar 1895-18. aprill 1974) oli prantsuse romaani-
 ja näitekirjanik ja vägagi edukas filmitegija. Esimene loominguline 
periood hõlmab näidendeid (mida on etendatud ka Eesti lavadel), teine 
filme (mille eest valiti ta ka Prantsuse Akadeemia liikmeks) ja kolmas 
mälestustel põhinevaid romaane.
Minu arvustatav romaan on järg tema teosele „Minu isa kuulsusrikkad 
päevad”, kuid on täiesti loetav ka eraldiseisvana. „Minu ema lossile” 
järgnes „Salatsemiste aeg”, mida kahjuks pole veel eesti keeles ilmunud.
 Need kolm moodustavad seeria Pagnoli lapsepõlvest, kus esimeses imetleb
 Pagnol puhtsüdamlikult oma isa, teises jällegi ema. Kolmas on teos 
Pagnoli noorukieast.
„Minu ema loss” nagu ka „Minu isa kuulsusrikkad päevad” räägib loo noore
 Marcel Pagoli lapsepõlvest perekonna suvilas. Võib öelda, et romaan 
isast ei varja, et selle kangelane on isa Joseph, kiidusõnu ja imetlust 
ei varjata eufemismide taha, see on ülistus, samas kui „Minu ema lossi” 
puhul ei ole väga palju otsest juttu emast, kuid mida rohkem lugeda ja 
kui samal ajal mõelda raamatu pealkirjale, saab selgeks, kuidas Marceli 
ja Pauli habras, pisut haiglane ja tundlik ema on tegelikult loo 
olulisim karakter. Salajane jõud, kes paneb kõik toimima. Käsi, mis 
paneb marionetid liikuma. Ta on ka ainus, kes tekitab kaheksa-aastases 
Marcelis süümepiinu ja kelle vastu kõigil on äärmuslikult õrnad tunded. 
Oma haavatavusega ei lase ta end unustada. Samas on temas ka naiselikku 
kavalust, mida ta kasutab näiteks pereisa Josephi ülemuse abikaasa 
sõbrannaks saamisel, et perekonnal oleks rohkem aega viibida oma 
sügavalt armastatud suvilas.
Tuntud frankofiil Lauri Leesi on öelnud, et Marcel Pagnoli kolm romaani 
oma lapsepõlvest on prantslastele sama, mis eestlastele väikse Illimari 
lood või Oskar Lutsu „Kevade”. Ma võin seda täitsa uskuda. Samas, kui ma
 mõtlen sellele, et „Kevade” on ilmselt enamus eestlastel juba üsna 
noorena kapsaks loetud ja kui me Arno ja Tootsi lugusid täiskasvanuna 
loeme, on see pigem magus meenutus ja nostalgia, mis võib tekitada 
üksnes õrna varjundi sellest tundest, mille me saime lapsepõlves 
„Kevadet” lugedes. Jah, me kõik armastame Lutsu lugusid, aga minu 
tagasihoidlik arvamus on, et olulisim selle armastuse juures on see 
natuke kurb tunne, kui kiiresti aeg läheb (palun vabandust säärase 
klišee eest), ja nii väikse Illimari lood kui ka „Kevade” on natuke nagu
 ajamasin, mis toob taas hinge selle erilise lapsepõlvemuretuse. Mina 
lugesin Pagnoli 26-aastasena ja ei kujuta ette, kuidas oleksin sellesse 
suhtunud näiteks algkooliõpilasena. Peaksin vist välja uurima, millal on
 Pagnol prantsuse kooliõpilaste kohustuslik kirjandus (seda ta kindlasti
 on, selles pole kahtlustki), aga ma ei usu, et prantsuse koolijütsid 
loevad seda nõnda noorelt kui eestlased „Kevadet”. Jah, lugu on 
jutustatud lapse silmade läbi, selles on lapsikuid mänge ja 
mõtteid-tundeid, lapsikud prioriteedid ja lapsik muretus, aga see on 
kuidagi erinev. Muidugi ei saa mina eestlasena teada, mis tunne oleks 
veeta suvi Lõuna-Prantsusmaa idüllilises maakodus, aga lapsikus on 
igapool samasugune. Ja nii „Minu isa kuulsusrikkad päevad” kui ka „Minu 
ema loss” on kuidagi teistmoodi, täiskasvanud Pagnol on alati kohal. 
Toredate küttimislugude ja vempude vahel on siiski analüüsiv ja 
skeptiline nostalgitsev kirjanik.
Lugedes „Minu ema lossi” tuli mul meelde kohe minu isiklik tänu nii 
elule endale kui ka kirjandusele kujunenud kujutlus ajast ja inimese 
kujunemisest selles. Esiteks on lapsepõlv, mil me avastame kõike seda, 
mida täiskasvanud ehk edasijõudnud (kui nii võib öelda) juba teavad – 
sõnavara, mis emotsioonid järgnevad teatud tegudele, mis on sõprus ja 
seiklus ja nii edasi. Siis tuleb noorukiiga, mil tekivad küsimused, 
millele on ä ä r e t u l t keeruline vastuseid saada, sest inimene pole 
veel piisavalt küps, et suudaks näha näiteks mõlemat äärmust ja on ka 
liiga enesekeskne. Tänu nendele eksistentsiaalsetele küsimustele 
hakkasin mina meeletult lugema nii ilukirjandust kui filosoofiat, et 
leida vastuseid, mida on nii väga vaja, sest nii kuradi valus on olla 
teadmatuses ja mõttetuses ja üksinduses. Sellele meeleheitlikule ja 
valulikule ajale järgneb tavaliselt totaalne krahh, inimene on küsides 
vanemaks saanud ja mõistnud, et kõigile küsimustele ei olegi võimalik 
vastuseid saada ja see on kulminatsioon, millele järgneb tavaliselt 
mingisugune arusaamine, valgustus või siis lihtsalt leppimine, 
aksepteerimine. Mina olen endiselt selles valu perioodis, sest ma ei 
suuda läbi närida nendest mõttekäikudest kirjanduses, mis krahhile 
järgnevad. Mitte ükski kirjanik ei ole suutnud nii must-valgelt kirja 
panna, mis see siis täpselt on, mis tekitab rahu. Aga ma olen ka veel 
noor ja on veel vaja palju elada ja lugeda ja mõelda ja tunda, ehk 
saabub mullegi nn valgustuse moment, mil sõlmin eksistentsiga rahu. Saan
 aru, et see on liiga pikk mõttekäik minust endast arvustuse jaoks, aga 
kuhu ma sellega jõuda tahtsin on see, et Pagnoli „Minu ema loss” on, nii
 mulle vähemalt tundub, kirjutatud ajal, mil ta oli vahetult eluga rahu 
sõlminud. Oma lapsepõlvemälestused kirjutas ta pärast oma kahe-aastase 
tütre surma. Arvan, et see võis olla päästik, mis viis teda eespool 
kirjeldatud krahhini, kust ta siis kuidagi (mulle veel arusaamatul moel)
 välja tuli ja leidis lootust ja sai ehk aru, et ainus, mis meil on, on 
minevik ja see tekitas temas ehk hirmu, ei, päris tõsise arusaama, et 
aeg möödub (jällegi banaalne väljend, aga mõte väljendi taga on nii 
suur, et.. kõigil hakkab hirm), ja tema loomingulisus hakkas sees 
märatsema ja tütar oli surnud ja aeg möödub (!) ja seetõttu sai aru, et 
on tarvis panna Lõuna-Prantsusmaal idüllilises suvilas veedetud aja lugu
 paberile, et jääks lavendlilõhn ja metsiku tüümiani pehmus pea all 
männi all pikutades ja küttimine ja et jääks tema vend Paul ja sõber 
Lili ja et ema ei sureks ja keegi ei sureks ja kõik jääks.
Romaani üsna viimasel lehel kirjutab Pagnol nii: „Selline on kord juba 
inimese elu. Mõned rõõmud, mida ununematud kurvastused on väga varmad 
kustutama. Lastele pole vaja seda öelda”. Kas see pole mitte tõestus 
minu ehk liiga emotsionaalsele mõttekäigule, et Pagnol oli teose 
kirjutamise ajal asja väljunud sellest nn krahhist, milleni viisid teda 
need ununematud kurvastused, mis kippusid põhjas olles teda panema 
unustama kõike head, mis on olnud ja see omakorda viis ta ehk isegi 
kinnisideeni, et kõik hea tuleb ruttu talletada, enne kui see täiesti 
kaob. „Mõned rõõmud, mida ununematud kurvastused on väga varmad 
kustutama”. Õigekeelsussõnaraamat annab sõnale ‚varmas’ vasted ‚kiire, 
nobe, kärmas’. Jah, Pagnol pidi kõik kiiresti talletama, et see elu ja 
valu ja meeleheite kiire ja nobe ja kärmas võime annulleerida hea võitu 
ei saaks.
See on teos inimese sellest eluetapist, mil tundub veel võimalik elada 
koopas, magada heinast asemel, süüa marju ja seeni ja küttida ja iga puu
 tundub erakordne ja torm on ilus ja hirmus samaaegselt ja kõik on uus 
ja lootusrikas.
„Siis ma taipasin esmakordselt, et täiskasvanud ei tee kunagi seda, mis neile meeldib, ja et nad on napakad.”
www.vanaraamat.ee Eva Elise Oll 
 
No comments:
Post a Comment