Arvustus Jack Kerouaci romaanile „Teel”
Sissejuhatuse
kirjutan endale meeldetuletuseks, et ma Jack Kerouaci loomingusse
liiga sisse ei läheks. See on kaos, vastutustundetus, hoolimatus,
alkoholi ja droogide liigtarvitamine, püsimatus, enese selline
piitsutamine, et igaüks põleks lõpuks läbi. Kõike on nii palju!
Kõike on l i i g a palju, et see kirjandusest tagasi ellu tuua.
Arvustatav teos on biit-põlvkonna testament (biitnikest ja
Kerouacist võib lugeda mu eelmisest arvustusest).
„Teel”
on kolme nädala jooksul kirjutatud hääletamise ja trippimise lugu,
mille all on peidus midagi palju sügavamat. Minategelane Sal
Paradise tutvub New Yorgis eriti laheda tüübi Dean Moriartyga ja
lepitakse kokku, et Sal hääletab üksinda USA põhjarannikult
lõunarannikule ja siis nad vaatavad koos, mida elul neile seal
pakkuda on. See ühelt rannikult teise trippimine on romaani skelett.
Luude ümber on lihas - vajadus kõike ja kõiki näha ja tundma
saada, paar dollarit taskus, jazz, oskus vajadusel näpata ja pidev
VAU-tunne, mis kõik liikuma paneb. Vereks aga.. sellest ma ei julge
rääkida. Tegelikult sellest rääkimine ongi banaalsus. Kerouac ei
ole pseudofilosoof, kes armastab suuri sõnu teha, tema filosoofia on
loos. Selle tabamiseks on tarvis lugeda teost ennast, mitte loota
minu tagasihoidlikule arvustusele. Arvan, et mul ei ole mõtet pikalt
kirjutada nendest värvikatest karakteritest, keda „Teel”
kohtasin, või rääkida detailselt, mis ja kus ja miks. Proovin
kirjutada Kerouaci-vaimus – las voolab, las ma proovin nii
vahedalt, kui suudan, kirjeldada seda, mis tunne mul oli tema
raamatut lugedes, mis mõtted ja assotsiatsioonid mul tekkisid.
Loodan, et see kedagi ei pahanda. Aga eks ole Kerouac’ki paljusid
pahandanud.
Näiteks
teine kuulus Ameerika kirjanik Truman Capote on tema kirjutamisstiili
kohta öelnud: „That’s not writing, it’s typing”. See on mu
meelest natuke liiga karmilt öeldud. Kerouac üritaski luua uut nn
spontaanset proosat. Teda lugedes mõtlesin, et ehk on selle taga
midagi sügavamat, kui lihtsalt tema ümber toimuva kaose sarnase
tunde tekitamine stiili abil. Ehk oli see midagi sarnast, mida üritas
Louis-Ferdinand Celine? Viimase nõudmine endale kui kirjanikule oli
muuta keel taas tundlikuks. Celine pidas valeks piibli väidet, et
alguses oli sõna, sest enne sõna pidi (ja ongi) olema emotsioon.
Kogemushetke olevikus tekib tunne, millest sünnib sõna. Sõna on
emotsiooni vari. Seetõttu mulle meeldibki Kerouaci kergelt toores,
kaootiline, spontaanne kirjutamisstiil. See on sügavam kui meeletu
filigraansuse tagaajamine, sest on vahetum ja tabab just seda õiget
kohta. Koobas. Kõikjal on Platoni koobas. Sõnad on varjud
koopaseinal ja lugu toimub hoopis väljas, seal kus on elu ja tunne
ja mõte ja valgus. Kerouaci jazzilikult voolav ja kaootiline stiil
tegid minu jaoks koopaseina varjud natuke värviliseks. Kerouaci,
s.t. Sali Ameerika avastamine Dean Moriarty, püha Dean Moriartyga
meenutasid mulle selliseid laulusõnu: „Three
years down the line of being on an endless world tour, and mu
memories of them were the only things that substained me, and my only
real happy times”. Kui
Sal oli leidnud mingisuguse rahualge, olid tal kohustused ja Dean jäi
seljataha. Ja Sal teadis, et see on viga (my
only real happy times..).
Kerouaci
teos on minu meelest nagu bipolaarne inimene – maniakaalsed ajad
vahelduvad depressiivsetega. Südikalt asutakse teele, kuid mingi
hetk saab jõud otsa ja tahaks lihtsalt sooja tuba, magada ja süüa
ja teada, mis saab homme. Inimesed ei tundu enam huvitavad, vaid
tüütud. Maniakaalse poole kirjeldamiseks sobib hästi Sali
mõte:”Kõik, mida mina teha tahtsin, oli vaikselt öhe hiilida ja
kuhugi ära kaduda ja minna ja välja uurida, millega inimesed
kõikjal, kogu maal, ametis olid”. Maniakaalne pool on inimkonda ja
elu üldse nii jaatav, kui üldse olla saab. Ja see on ilus. Sal
küsis alati naistelt, mis nad elult tahavad. Harva oskas keegi
midagi vastata. Sal tahtis kõike tahta nii nagu tegi seda Dean
Moriarty.
Oluline
element romaanis on jazz. Ma pole üheski teises teoses nii hästi
sõnadega edasi antud jazzi-elamusi saanud kui Kerouac’iga. Seal on
lärm ja muusikasse sisseminevad mustanahalised, trompetid ja
saksofonid ja alati ja igal pool Dean, kes on sama hullumeelne kui
40ndate jazz, kõige selle sees, midagi muud ei ole, kui muusika ja
higi, higi, mis tekib organismi šokist, kui oled liiga lähedal
SELLELE. Dean oli biitnik, kes ei osanud öelda, mis see SEE on, aga
teadis, et see kusagil on, ja et selle leidmiseks on tarvis olla teel
teel teel ja muusika, eriti just jazz, on ka tee, improvisatsioon;
need odavates ülikondes mustanahalised oma trompetitega olid oma
pillidega kuskil seal ja Dean jõudis tänu nendele kuskile lähedale,
ja sellest higi. Šokk. Higi. Jazz. Sal jõudis üks kord (tänu
kanepile) sarnase ekstaasini ja ta kirjutab: „Ja ma jõudsin vaid
hetkeks ekstaasi, kuhu ma olin alati tahtnud jõuda, ekstaasi,
kronoloogiliselt ajast samm edasi, ajatutesse varjudesse, imestusse
viletsa sureva ilma üle ja tundeni, et mind sunnib edasi liikuma mu
kandu nooliv surm, iseenda kandu talluv fantoom.”
Kerouac
oli vihane, et ühiskond ei mõistnud, kui religioosne põlvkond
biitnikud tegelikult olid. Võib näida, et „Teel” kangelased on
lihtsalt moraalitud seiklejad, kuid tegelikult olid nad vaimsel
otsingul. Sisekaemus, milleks sunnib neid pakitsev rahutuse valu.
Hoolides mitte millestki hoolisid nad tegelikult kõigest. Kõik on
võrdse tähtsusega. Varajane surm on Kerouaci elujaatuse kohapealt
natuke paradoksaalne – jaatada elu nii väga, et magamatus, pohmell
ja pidu kurnavad su varakult ära ja ongi kõik. Kerouac karjus elule
vastu, tormas, nägi, kuulis ja tundis liiga palju ning suri seetõttu
ka varakult. Läbipõlenuna. Tema ja biitnike elustiil oli aeglane
enesetapp. „Teel” tõlkija Peeter Sauter on mu meelest päris
õigesti öelnud:”
Seal on sees paradoks, et kui sa ennast hulluks ei kirjuta, ei kõlba
su kirjutamine kuhugi, aga kui end kirjutades hulluks ajad, ei kõlba
varsti sa ise enam mitte kuhugi ega mitte kellelegi, jääb ainult
see hull tekst, aga su elujõud on sinna sisse ära kadunud ja ise ei
oska, ei taha, ei suuda enam miskit elus ette võtta ja viskad varsti
sussi püsti.”
I
was born to be the other woman,
Who
belonged to no one, who belonged to everyone,
Who
had nothing, Who wanted everything,
With
a fire for every experience and an obsession for freedom that
terrified me to the point that I couldn’t even talk about it, and
pushed me to a nomadic point of madness that both dazzled and dizzied
me.
(Lana del Rey „Ride”)
www.vanaraamat.ee Eva-Elise Oll
No comments:
Post a Comment