Kellega koos kuulutada ülejäänud
maailm olematuks?
Mulle sattus kätte üldiselt
kriminaalromaane viljeleva prantsuse kirjaniku üsnagi põnev teos.
Algul suhtusin sellesse skepsisega, kuna pean millegipärast nn
krimkasid mitte nii tõsiselt võetavaks kirjanduseks; juba minu
ülikoolis käimise ajal rääkisid õppejõud, et kriminaalromaan on
üleilmalises plaanis eksitav, kuna lõppeb alati hea võiduga kurja
üle, mõrvar saadakse kätte ja õiglus on jalule seatud, kuid
reaalses elus ei ole asjad nii must-valged. Ja see pealesurutud
umbusk inimestesse, kes loevad kriminulle, veel hullem, inimestesse,
kes neid kirjutavad, on säilinud siiani. Nüüd ehk mõistate, miks
paari esimese peatüki jooksul siiski natuke üleolev olin, seejärel
avastades, et raamat on hästi kirjutatud ja sisul pole ka viga,
natuke häbi tundsin. Don’t
judge a book by it’s cover.
Autori kohta on internetis vähe
informatsiooni. Autor on sündinud 1. septembril 1961 Prantsusmaal.
Lisaks krimkadele on ta ka koomiksikunstnik ja filmistsenarist, ta on
ka saanud mitmeid nimekaid auhindu Prantsusmaal. Eestis on tema
sulest ilmunud veel romaan „Koer nimega Malavita”.
Minu loetud romaan räägib kolmest
erineva saatusega mehest, kes käivad pea et salajastel
kokkutulekutel, kus ainult mehed räägivad oma kurbnaljakaid lugusid
naistest, seksist, armastusest, suhetest, üksildusest, petmisest,
isegi vandenõudest. Kõik jutud tiirlevad naiste või nende
puudumise ümber.
Minu lemmiktegelane,
filosoof-sotsioloog Philippe Saint-Jean läheb neile
koosviibimistele, kuna on hiljuti oma sügavalt armastatud naisest
lahku läinud. Ta ei tea isegi täpselt, miks ta seal on. Ta on
vaatlev ja analüütiline, oskab iga asja võrrelda mõne
metafüüsilise paradoksiga. Ta on veendunud, et need koosolekud on
ehe näide meeste peataoleku sündroomist. Teda huvitab „see ilma
terapeudita grupiteraapia, üllatuslik meeste nutukoor”. Ta istub
murtud meeste keskel kui laboris hiirte käitumist uuriv teadlane,
nautides oma intellektuaali positsiooni, olenemata sellest, et just
seetõttu lõppes tema ääretult kirglik suhe Juliette’iga
(„Juliette oli ära läinud selle pärast, mis Philippe’ist oli
saanud: mõnede poolt särava intellektuaali positsioonile tõstetu,
kes oma seisundit naudib. Philippe Saint-Jean pidas end Philippe
Saint-Jeaniks, ja ainult Juliette üksi oli seda märganud”).
Philippe kohtub loo jätkudes maailmakuulsa modell Miaga, kellega
neil tekib suhe, nad isegi kihluvad. Miast saab avalikkuse silmis nn
peaga modell, Philippe seevastu natuke naeruvääristab oma filosoofi
staatust. Kirjanik on ilusti sõnastanud Philippe’i missiooni
Miaga: „Philippe pidi Miast eemale tõrjuma mõtte, et
intellektuaalne elu on otsatu pusle, millest alati mõni tükk
puudub. Naine tuleb vabastada mõistmise vajadusest, selle asemel
peab ta endale andma võimaluse asju läbi tunnetada. Suhe lõppeb,
kuna mõlemad hoolivad liialt välismaailma arvamusest. Kui Mia on
imekombel suutunud Philippe’i meelitada puhkusele Kagu-Aasiasse,
kus nad muuseas ka tsunaami katastroofi üle elavad, ütleb Philippe
minu arvates armastuse kohta päris õigesti: „Ainult need, kes
tõeliselt armastavad, võivad, kui nad seda tahavad, ülejäänud
maailma olematuks kuulutada. (Meid selles süüdistada ei saa.)”.
Teine mees kolmest on lihtne
aknapanija Yves Lehaleur. Tema satub härrasmeeste nutuklubisse oma
purunenud abielu tõttu; tema ja tema abikaasa olid ostnud maja
äärelinna, plaanisid lapsi ja mõlemale meeldis nende töö, kuid
ühel ööl pärast töökaaslaste koosviibimist rohke viina ja
šampanjaga, ei tule naine koju, vaid lahkub baarist seksika
go-go-dancer’iga
ja veedab temaga meeletu öö. Yves kuuleb sellest oma sõbralt, kes
ka räägitud peol osales. Pärast seda on Yvesi naine tema jaoks
räpane rikutud libu, ta ei suuda mingil juhul andestada. Ta leiab,
et naine on langenud tuunitud meeste võrku ja end sellega
naeruvääristanud. Sõnad nagu ‚armastus’, ‚õrnus’,
‚abielupaar’ tekitavad temas nüüdsest okserefleksi. Naise
pisaratel pole mõtet, Yves on vankumatu ja lahkub koos oma raske
tööga teenitud rahaga. Üksindus ja lihahimu tekitab temas mõtte
kohtuda prostituudiga, algul kohtub ta vaid ühe, Krisiga, kuid peagi
tema isu kasvab – ta on otsustanud armatseda igasuguste naistega –
paksude, värviliste, ilmadaame kehastavate, umbkeelsete jne jne
prostituutidega. Üks libudest soovitab teist, teine kolmandat ja nii
ongi Yves libu-ahelasse köidetud. Alguses on kõik tore, ta ei tunne
end neist naistest paremana, ta tahab lihtsalt kogeda kogeda kogeda
erinevaid naisi. Kui Yves on juba väga sügavale vajunud, kisuvad
asjad viltu seoses tema nelja lemmiklõbunaisega. Üks varastab tema
tagant, teise kupeldaja peksab ta läbi, kolmas ilmub tema ukse taha
läbipekstuna ja neljas on veendunud, et on Yvesist rase. Yves
reageerib sellele omapäraselt – ta aitab oma nelja lemmikut, et
nad oma elukvaliteeti parandaks. Minu meelest väga üllas, eriti
arvestades, kuidas ta neid „kasutas”.
Kolmas ja viimane mees on Denis
Benitez, barmen. Tema
lugu on vast kõige kurbnaljakam. Tal pole kunagi naiste puudumisega
probleeme olnud, restoranis töötades polnud ebatavalised
salvrättidele kirjutatud komplimendid ja mobiiltelefoninumbrid, ta
oli naistega olnud ajaviiteks, oskamata neid hinnata. Kuid äkitselt
kõik muutub, üksi naine ei pööra talle enam tähelepanu. Lõpuks
on tema üksindus muutunud niivõrd talumatuks, et ta lepiks ükskõik
missuguse naisega, peaasi, et tema ellu tuleks naine! Ta otsib ja
mõtleb ja vaagib, mis tema tõrjutuse põhjuseks võiks olla, kuid
ühelegi adekvaatsele järeldusele ta ei jõua. Lõpuks lepib ta
vandenõuteooriaga – naissugu on ta välja valinud, et maksta tema
näol kätte kogu meessoole. Sellise utoopia käes langeb mees
raskesse depressiooni ja lõpetab hullumajas. Ta peab end „päeval
ja ööl kuristiku põhjas kössitavaks jäigastunud inimkarkassiks,
kes oli sunnitud masendusvalu peletamiseks siniseid, valgeid ja
rohelisi tablette kugistama”. Vaimuhaiglast vabanedes magab ta kogu
aeg, kuni tema ukse taha tuleb võõras naine ja keeldub lahkumast,
lõpuks laseb Denis ta sisse ja naine jääb – lihtsalt keratab
diivani peal ja loeb, ei räägi Denisiga, välja arvatud hetked, mil
Denis üritab oma lendava fantaasiaga pihta saada, mida naine temast
tahab: küll arvab ta, et naine otisb meest, et rasestuda, et naine
on tema pettekujutelm, et naine on reality-show’
st ja igale poole kaamerad peitnud jne. Lõpuks Denis armub, kuid
naine ütleb, et peab edasi liikuma. Ühel ööl toob Denis pärast
pidu töökaaslastega ühe näitsiku koju, kättemaksuks, et
salapärane sissetungija vastuseid ei anna, ja leiab magamistoast
kirja: „Usun, et oled nüüd kosunud. Ole õnnelik, sa väärid
seda. Marie-Jeanne.” Naine oli seal, et teda terveks ravida. Armas.
Mida siis kokkuvõtteks mu
käsitletud raamatu kohta öelda? Ka krimikirjanikud võivad
kirjutada kaasahaaravaid, mitte mõrva, röövi, terrorismiohuga
lõppevaid raamatuid. Tundub, et autor tahab meile öelda, et ärge
laske käest, mis teid õnnelikuks teeb, armastuseta on elu põrgu ja
me hakkame hakkame kas liialt filosofeerima üksinduse eesliste üle,
hoorama või langeme sügavasse tumedasse auku. Naisena leian pärast
seda raamatut lugedes, et naised ja mehed polegi nii erinevad, kõik
ihkavad armastust ja seda kedagi, kellega ülejäänud maailm
olematuks kuulutada. Kolm pool tärni viiest.
Eva Elise Oll, www.vanaraamat.ee
"Homo erectus" www.vanaraamat.ee veebipoes
No comments:
Post a Comment